top of page

טיפול קבוצתי קצר מועד - האם הוא יכול לסייע ולמי הוא מיועד?

כולנו חיים בקבוצות. גם כאן ועכשיו, אתם משתייכים לקבוצות גדולות בחייכם ("יהודי"/"ישראלי" ועוד) ולקבוצות קטנות ואישיות יותר (משפחה, חברים, עבודה ועוד). בעצם, החל מכך שהתינוק הראשון נולד לזוג הורים - הוא הופך אותם לקבוצה. ומכאן ואילך, האדם נע בין קבוצות שונות ובתוך קבוצות שונות בכל ימי חייו.

בשורה התחתונה, זה מאוד טבעי לנו להשתייך לקבוצה ולכן אנחנו מאמינים בכוח שלה כמרפאת ומצמיחה. בואו נכיר קצת את עולם הקבוצות לעומק. נתחיל מקבוצה להתפתחות אישית קצרת מועד.

בראש ובראשונה, קבוצה להתפתחות אישית קצרת מועד חותרת ליעילות. קבוצה כזו מציבה לעצמה מערך מובחן של יעדים ומנסה להישאר ממוקדת בהשגתם; הקבוצה נוטה להישאר בהווה (עם התמקדות ב"כאן ועכשיו" או בבעיות שעלו לאחרונה); היא מתייחסת בכל תקופת פעילותה למגבלות הזמן ולסוף הטיפול המתקרב; היא מדגישה העברת כשרים ולמידה מן הקבוצה לעולם הממשי; היא מתמקדת ביחסים בין אישיים ככלי מרכזי.

הצטרפות לקבוצה קצרת מועד איננה צריכה להיחשב כ"טיפול סופי" בכל מה שמטריד אותנו, "אפשר לראות בהצטרפות כהשקעה לשיעורין - הזדמנות לעשות קטע של עבודה חשובה ומשמעותית שתצריך או לא תצריך השקעה נוספת במועד מאוחר יותר" (יאלום, א.(2006))

קבוצה קצרת מועד מיועדת בעיקר לאנשים המעוניינים להשיג שיפור משמעותי, תוך מודעות לכך שיש להבהיר עבור עצמנו את היעדים, לנהל את הזמן ביעילות ולהיות פעיל ויעיל.

מאז ניסיונות הטיפול קצר המועד של קרל רוג'רס ידוע שמגבלות זמן כפויות, עשויות להגביר את יעילות הטיפול ולהפיח בו משנה מרץ.

למשל: אדם שחווה גירושין לאחרונה והצטרף לקבוצה, לא ידון לעומק בעבר הרחוק או במה שהשתבש בנישואים, אלא בבחינת הסוגיות הבין-אישיות הבעייתיות שנוצרו ביחס למשבר. כגון: חוסר אמון במין השני, חוסר יכולת הכלה ועוד. בעזרת עבודה קבוצתית מקצועית, יוכלו המשתתפים בקבוצה להבין את הדפוסים, לזהות איך הם נראים ולשנות אותם על מנת שלא יפגעו בקשריהם בעתיד.

בקבוצה קצרת מועד המנחה צריך להיות גמיש ומקצועי ביותר, ולהשתמש בכל אמצעי שלרשותו להגברת היעילות. למשל, שילוב טכניקות של עבודה עם אמנות, מיינדפולנס, תנועה, משימות קונקרטיות, כתיבה, עבודה קוגניטיבית ועוד.

"דופק" הוקם במטרה לספק לכל אדם פלטפורמה להתפתחות וצמיחה, דרך אמצעים מגוונים ואפשרויות שונות. אנחנו כאן כדי ללוות אתכם בתהליך שלכם, מתוך קשיבות מלאה לדופק הרגשי שלכם.


קבוצה קצרת מועד להתפתחות אישית: https://www.dofek.org/self-image


bottom of page