top of page

התפתחות אישית

התפתחות אישית - מה זה בכלל?

התפתחות אישית, או בשמותיה הנפוצים האחרים - העצמה אישית/צמיחה אישית, הוא תהליך שבו אנו לומדים לפתח את האישיות שלנו מתוך רצון להשיג את מטרותינו האישיות.

מטרות אישיות יכולות להיות פנימיות כמו יותר שקט נפשי ושמחה, שלווה, חיבור לרצונות ולצרכים שלנו ומציאת משמעות, או מטרות חיצוניות כמו תקשורת טובה יותר עם הסביבה, יצירה ושימור של מערכות יחסים או מקסום הפוטנציאל בתחום התעסוקתי.

לכל אדם מטרות שונות ואיכויות שונות ולעתים אנו יכולים להצליח מאוד בתחום אחד, אך בתחום אחר להיות יותר מאותגרים.

הנחת היסוד:

כדי שנוכל לצלול אל תהליכי התפתחות אישית, אנו צריכים קודם להכיר בכך שיש בכל אחד מאיתנו פוטנציאל ענק, שחלקו אינו ממומש. למשל, אנו יכולים להצליח מאוד בתחום הקריירה, אך ברמה הבינאישית אנו מתקשים לייצר מערכות יחסים משמעותיות.

או לחילופין, מבחינה חברתית אנחנו אהובים ומוקפים בסביבה תומכת, אך בוחרים ללכת כל בוקר למקום עבודה שלא מאפשר לנו להביע את היצירתיות הטמונה בנו.

האישיות שלנו מורכבת מדפוסי התנהגות וחשיבה שונים וכן מיכולות שונות, המייצגות איכויות פנימיות מגוונות, כגון: יצירתיות, גמישות לשינויים, אמפתיה, התמדה ועוד. חלק מאיכויות אלו קיבלו במהלך השנים מספיק "מקום" להתפתחות וחלקן "הושתקו" מסיבות שונות – חיצוניות או פנימיות.

סיבה חיצונית יכולה להיות למשל: ללכת לעשות תואר במחשבים כי ההורים דחפו וכי דרכו ניתן להשיג יותר כסף, אך להשתיק לחלוטין את הרצון שלנו לעבוד בסביבה של תקשורת עם אנשים.

סיבה פנימית יכולה להיות למשל: אני רוצה זוגיות, אך מרגישה לא ראויה לאהבה או לא יודעת לקבל חום ואהבה מהצד שני.

בתהליכי התפתחות אישיים אנחנו נעבוד על העצמת הקולות הפנימיים וחיבור אליהם, מתוך רצון לחיות חיים מלאים ושלמים בהם נביא לביטוי את כל הפוטנציאליים הקיימים בנו. ומכיוון שאנחנו כאן "בדופק" עובדים בקבוצות, אנו יכולים לעבוד גם על החלקים החיצוניים ולגלות כיצד רעשי הרקע משפיעים עלינו, לטובה או לרעה.

לדוגמא: במידה וארצה למצוא זוגיות, ייתכן שנצטרך לעבוד על יכולות פנימיות כגון תפיסת העצמי ובו זמנית גם על הנמכת קולות הרקע שמלחיצים אותנו ללכת בתלם החברתי ודוחפים אותנו להתחתן מהר ולהביא ילדים בזמן שהשעון מתקתק.

תהליך התפתחות אישי מתאים לכל הגילאים?

בהחלט, כל עוד מסקרן אותנו לראות תמונה רחבה ומלאה יותר של החיים ולהעמיק בהיכרות עם הנפש שלנו.

כמובן שעדיף ומומלץ להתחיל בשיח פנימי ככל שאנו צעירים יותר, כך נוכל לעצב יותר בקלות את האישיות שלנו - אך בכל גיל ניתן לייצר שינוי במטרה להיטיב עם עצמנו. לכל גיל ובכל שלב בחיים ישנן מטרות שונות ועל כולן אפשר לעבוד באופן עצמאי או בעזרת תהליכי ליווי פרטניים או קבוצתיים.

מהי הדרך המומלצת להתפתחות אישית?

קודם כל – הדרך הטובה ביותר היא זו המתאימה לך, ולכן אין סתירה בין דרכים שונות. ניתן לעבור תהליך התפתחות אישית פרטני בעזרת פנייה לטיפול בפסיכותרפיה, או בעזרת תהליך התפתחות אישית קבוצתי. חלק מהאנשים יזדקקו לטיפול פרטני ובמקביל לתהליך קבוצתי אשר מאפשר האצה, העצמה ומרחב להתנסות בזמן אמת בשינוי דפוסים והרגלים שהתגלו בטיפול הפרטני.

בין אם תבחר בתהליך אישי או קבוצתי, אנו ממליצים לצאת לתהליך מתמשך (לא חד פעמי), מתוך הבנה ששינוי לא קורה ברגע ואנו נדרשים לזמן עיכול, עיבוד ושינוי.

אנחנו ב"דופק" מציעים מגוון של אפשרויות להתפתחות אישית דרך עבודה קבוצתית, מתוך ידיעה כי האדם הינו יצור חברתי הזקוק לבחון את עצמו במרחב עם אנשים נוספים כדי להצליח לעבוד על החלקים הפנימיים והחיצוניים כאחד.

רוצים להצטרף אלינו לאחת מהסדנאות או הקבוצות שלנו?




bottom of page