top of page

איך מתמודדים עם שחיקה במקום העבודה?

מהי שחיקה?

שחיקה נתפסת כתוצר של לחצים מתמשכים ללא תקופה מתאימה של התאוששות ועלולה להיגרם כתוצאה משינויים רבים ומהירים, דינאמיות מקצועית, אי ודאות, חוסר שייכות ועוד. עובד כיום נדרש להיות "מולטי -טסקינג" ולעמוד בעומס רב הכולל: הצבת יעדים, לוחות זמנים צפופים, עבודה במקביל מול מספר רב של ממשקים וביצוע מטלות רבות.


נשמע מוכר? לא בכדי…

תקופת הקורונה הביאה איתה שחיקה בכל הענפים במשק.

הסיבות לכך נובעות ממציאות משתנה וכאוטית, ממחסור בכוח אדם ובצורך הקיומי הן של הארגונים והן של העובדים לשרוד ולהישאר רלוונטיים. אנחנו בדופק מבינים את העומס הרגשי והפיזי שמרגישים העובדים, ולכן אנחנו מציעים תכנית ליווי אישית לעסקים וארגונים למניעת שחיקת עובדים. קרא עוד





כמעט שנתיים מפרוץ הקורונה, העיתונות הכלכלית מבשרת לנו בכל יום על מחסור מתמשך בכח אדם במשק, על תחלופת עובדים גבוהה, ועל רמת שביעות רצון נמוכה של שכירים.


כיצד ניתן להסביר את "גל השחיקה" שמאפיין את המשק?

העובדים בימינו מצפים לקיים שגרת חיים מאוזנת המשלבת בין התפתחות מקצועית לבין מימושם של חיים אישיים, לרבות חיי משפחה. על אף הקשיים הרבים שהביאה עמה תקופת הקורונה, היא אפשרה פתח לחלוקה מחודשת בין חיי העבודה לחיי הבית, וערערה את הגבולות הברורים שהיו קיימים. מושגים כמו "מציאת משמעות" ו"מימוש עצמי" קיבלו הכרה וחיזוק. העובדים, כיום, בונים ציפיות להצלחה מהירה, מחפשים אחר קיצורי דרך ומגלים חוסר נכונות לבניית מסלולי קריירה ארוכי טווח.

התוצאה היא עובדים מבולבלים ומתוסכלים ומעסיקים שמוצאים עצמם מטפלים בעניינים בין-אישיים ובקונפליקטים מורכבים בתדירות גבוהה.


אז מה הבעיה?

קיימות מספר השלכות מהותיות לתהליך המתואר על סביבת העבודה.

ההשלכה הראשונה היא עזיבה של עובדים. אובדן כוח אדם איכותי ומוכשר פוגעת בפריון העסק, ומערערת את יציבותו. כמו כן, מורל ירוד בקרב עובדים מחלחל אל שאר חברי הצוות שלהם ופוגע במוטיבציה ובתחושת הסיפוק. על אחת כמה וכמה כאשר עובדים רבים בוחרים לעזוב בשל חוסר שביעות רצון, ובכך מעוררים תהיות בקרב העובדים הנותרים. גם מודל העבודה ההיברידי אשר יצרה הקורונה, פגע רבות בתחושת השייכות של העובדים לארגון ולעמיתים לעבודה.


ובשורה התחתונה - אתם מקבלים עובדים מותשים, לא מרוצים, פחות יעילים ואולי גם פחות שייכים. וכל זה קורה בתקופת קורונה, בה כל עסק צריך להצליח לשקם את עצמו ובשביל זה הוא צריך את העובדים הכי אפקטיביים ונאמנים שיש.


ארגונים רבים מנסים לטפל בתופעה ע״י יוזמות נקודתיות כמו ארגון ימי כיף לעובדים או חלוקת מתנות ומארזים להרמת המורל. לרב פעולות אלה הן בעלות אפקט חיובי זעיר ואינן מסייעות בטיפול בבעיית השחיקה.


האם יש פתרון?

תהליכי תיקון מסוג זה דורשים התערבות של בעלי מקצוע מנוסים.

כדי לעשות את זה נכון, צריך להבין שתופעת השחיקה דורשת טיפול במערכות היחסים בארגון.


בדופק- בית לקבוצות וסדנאות מציעים תהליכים ייחודיים אשר נתפרים באופן אישי עבור כל ארגון בהתאם לצרכים של ההנהלה והעובדים תוך התייחסות למאפייני השחיקה הייחודיים ולהרכב האנושי.


החיבור של אנשי טיפול לעולם העבודה הוא טבעי ונכון: יחסים הם יחסים, בכל מעגלי החיים.

הטיפול בשחיקת העובדים והמערכת צריך להתמקד בתיקון וחידוש היחסים בין העובד.ת לבין עצמו.ה, בין העובד.ת לבין הארגון ובין העובד.ת לקולגות.


ניסיון של שנים בתחום מלמד אותנו שתהליכי שיתוף שנעשים בהובלה של גורמים מתוך הארגון לא מאפשרים לעובדים להיפתח ולחשוף את הבעיות שמטרידות אותם. הסיבות העיקריות הן חשש של עובדים שדבריהם ישמשו כנגדם בשלב מאוחר יותר וכן חשדות המופנים כלפי הנהלת הארגון בנוגע ליכולתה להכיל, להבין ולטפל בבעיות האישית של העובדים.


כיום ארגונים רבים מבינים כי החומר האנושי הוא המשאב הגדול ביותר שלהם. שחיקה של עובדים מובילה לעייפות כרונית, מחלות, חוסר סיפוק, מצב נפשי לא יציב וירידה במוטיבציה.

כל זה כמובן פוגע באיכות העבודה.

ארגון שבוחר להתייחס לצרכי העובד ולקונפליקטים התוך-אישיים והבינאישיים העולים במסגרת העבודה, יצליח להישאר עדכני ומשגשג. עוד ועוד חברות מבינות את הערך והמשמעות של היחסים הבינאישיים במקום העבודה. הבחירה להשקיע בכך משאבים, פנים ארגוניים או חיצוניים, משרתת את הרווחה של העובדים וגם את המערכת כולה.

המושג WORK-LIFE BALANCE הפך לשגור לא בכדי. כל ארגון שרוצה לאפשר את האיזון הזה עבור העובדים צריך להוביל תהליך מסודר וחשיבה משותפת הפועלת לטובת העצמי והארגון גם יחד.


איך עושים את זה?

הליווי המקצועי של דופק, המיועד לעסקים המתמודדים עם בעיית השחיקה, מסייע ביצירת סביבת עבודה מאפשרת, חיובית ודינאמית.

השינוי מתחיל בהטמעת התפיסה שאת המציאות החיצונית לא ניתן לשנות- אבל את התגובות שלנו כלפיה- בהחלט אפשר.

הלחץ לא ייעלם ואין פתרונות קסם למחסור בכח אדם ומשאבים, אבל זה לא אומר שאי אפשר למצוא שוב משמעות בתפקיד, להרגיש שוב שייכים לארגון ולמטרותיו ולהיות בהתפתחות מקצועית ואישית.


כל שינוי מתחיל קודם כל מבפנים. תקשורת עם עצמנו ועם אחרים, היא המפתח להצלחה בכל מערכת יחסים.


לקבל ייעוץ ובניית תוכניות ליווי מותאמת:



bottom of page