top of page

אַל תְּכַחֵשׁ בָּם - על הפחד מהצלחה

צמד המילים "פחד מהצלחה" מקבל פחות מקום בשיח הציבורי מאשר צמד המילים "פחד מכישלון" שכולנו פגשנו כבר בשלבים המוקדמים של חיינו. הוא מלווה אותנו לאורך שנים ומקבל ביטוי בצורות שונות, החל מחשש להצביע בכיתה ולשתף במחשבות או בתשובות שלנו ועד חרדה וקשיי הירדמות לפני ראיון עבודה, דייט או שינוי כלשהו.


רובנו עסוקים במחשבות על מה השגנו ומה לא וכמה זמן עוד נותר לנו להגשים את עצמנו, אך בו זמנית אנחנו גם נוטים להישאר באזורים המוכרים והנוחים שלנו כדי להימנע מחוויות רגשיות מאתגרות. הבשורה המשמחת היא שזה טבעי, מוכר ולגמרי בר שינוי בעזרת תהליכים של התפתחות אישית ומודעות עצמית.


בנוסף לפחד מכישלון, אצל רובנו מתקיים גם פחד נוסף: הפחד מפני הצלחה והתחדשות. הוא נמצא פחות במודעות היומיומית שלנו, ולרוב אנו לא שמים לב כי הוא קיים בכלל. במאמר זה ננסה לתאר לכם כיצד הפחד מהצלחה עלול להשפיע על מעגל ההתפתחות שלכם ואיך אפשר להתמודד איתו. אבל לפני הכל, נתחיל בשיר.


הרב קוק בשירו "כנפי רוח" (מעבר לשיר) מציג לנו את הכוחות והיכולות שלנו להגשמה ומימוש ככנפיים אשר קיימות אצל כל אחד ואחת מאיתנו ומזכיר לנו עוד מסר מאוד חשוב: "יֵשׁ לְךָ כַּנְפֵי רוּחַ, כַּנְפֵי נְשָׁרִים אַבִּירִים, אַל תְּכַחֵשׁ בָּם פֶּן יְכַחֲשׁוּ לְךָ דְּרוֹשׁ אוֹתָם - וְיִמָּצְאוּ לְךָ מִיָּד"

בטקסט המופלא הזה קיימת אזהרה לכך שאם נתכחש למסוגלות ולכוחות שיש לנו, "נזכה" להתמודד עם נבואה שמגשימה את עצמה. לא פחות מהפחד מכישלון, גם הפחד מהצלחה עלול להשאיר אותנו תקועים מאחור. פחד מהצלחה מתבטא בהתנהגות הרסנית ובחבלה עצמית, לעתים מודעת ולעתים לא.


כדי להעלות את המודעות העצמית שלנו לנושא, נסביר בעזרת דוגמא מהו פחד מהצלחה ואיך הוא יכול להיראות בתוך זוגיות. חשוב לנו לומר כי אתם מזהים את עצמכם בין השורות, זה לגיטימי וטבעי ורובנו מתמודדים עם חששות דומים. יחד עם זאת, אנחנו מאמינות בכך שזיהוי זה השלב הראשוני בדרך לשינוי ותנועה בחיינו. ולכן, אם זיהיתם את עצמכם - קחו לכם מדי שבוע משימה הקשורה בנושא ותרגלו יציאה מאזורי נוחות.


"אני רוצה זוגיות, אבל זה לא עובד לי"

דלית, בת 45, גרושה ומאושרת מזה 5 שנים. היא חיה את חייה בנחת, מרבה לדאוג ולטפח את עצמה ועובדת בעבודה משמעותית ומספקת. היא מספרת שטוב לה מאוד בחיי הרווקות שקיבלה מחדש ושהיא במסע של גילוי עצמי מרתק. בשנתיים האחרונות התעורר בה שוב הרצון למערכת יחסים קרובה ואוהבת, ומאז היא פוגשת גברים שונים אך לא מצליחה לייצר איתם קשר מעבר למספר פגישות בודדות.


במסגרת התהליך הקבוצתי שלנו בסדנת דיוקן עצמי, התבקשה דלית על ידי חברי הקבוצה לספר בכמה שיותר פרטים מה קורה במהלך הדייטים עם אותם גברים. בהתחלה כשנשאלה, הרגישה מובכת וענתה "לא קורה שום דבר מיוחד", אך לאחר כמה שניות של הרהור הוסיפה "ואולי זאת הבעיה".

ממערכת היחסים האחרונה שלה, דלית יצאה עם מסקנה מרכזית: "כשמכירים את מי שאני באמת, זה לא עובד ולא רוצים להישאר לידי". דלית לא מתאמצת (בשביל מה?) במהלך ההיכרות להוציא מעצמה חלקים שונים לידי ביטוי ועושה מבחנים לבן הזוג כדי לבדוק האם הוא יישאר גם כשהיא "לא אטרקטיבית". וכשהוא לא נשאר, המסקנה/האמונה של דלית משחזרת ומוכיחה את עצמה שוב ושוב.

החשש מההצלחה והחשש מהכישלון נמצאים על אותו ציר

בתיאור המקרה של דלית באים לידי ביטוי גם הפחד מכישלון וגם הפחד מהצלחה. רוב הזמן שני החלקים מתקיימים במקביל, ואנחנו צריכים ללמד את עצמנו להחזיק את הרגשות המנוגדים יחד. אם דלית באמת תביא את כל הצבעים שלה לביטוי, מישהו עלול לרצות להישאר, וזה מפחיד להיקשר שוב, לפתוח את הלב, ואולי לחוות שוב טלטלת פרידה וגירושין. וגם הפחד מהצלחה קיים פה - אם היא תצליח להשיג את הזוגיות הנכספת, היא תחווה שינוי משמעותי בחייה הטובים והשלווים.


שינוי של הזהות ושל המצב הקיים.

כל שינוי מעורר בתוכנו מתח, גם הוא חיובי וגם אם הוא נעשה ביוזמתנו הוא יכול להיות דבר מפחיד. שינוי משמעותו כללי משחק חדשים, נורמות התנהגות אחרות, ואם אנחנו לא מכירים את הכללים ואת הנורמות, אנחנו חוששים מהן. לרוב אנחנו כל כך חוששים מהרגשות שיתעוררו בנו בעקבות שינוי כזה או אחר, שאנחנו נמנעים מלעשות אותו, או אפילו לחשוב עליו כאופציונאלי. חשבו על שינוי שאתם יודעים שאתם צריכים לייצר בחייכם ועל מה עולה בכם ברמה הרגשית כשאתם חושבים על האפשרות ליצור אותו. אפשר להניח יד על הלב ולהרגיש את הדופק. הגוף יודע הרבה פעמים לדבר את מה שקשה לתת לו מילים.


הזהות העמוקה שלנו, זו שמטילה ספק ביכולתנו לצמוח, מקשה על חלקנו לגדול ומשאירה אותנו פעמים רבות בתוך מעגל סגור. הנפש מפרשת את ההתלבטות הפנימית כחתירה לשימור הסטטוס קוו המוכר והידוע לנו. שינוי שכרוך בהצלחה ומגיע ביחד איתה הוא לא רק שינוי בחוקי המשחק, הוא גם שינוי בזהות שלנו.



יצא לכם לשמוע פעם על אנשים ש"מאז שהם הצליחו הם כבר לא אותו הדבר?" אנחנו יודעים (או לפחות שואפים לכך) מי אנחנו עכשיו פחות או יותר, אבל מי נהיה אם נצליח ונגשים את החלומות והרצונות שלנו? מי מבטיח לנו שהאנשים שבחיינו יישארו איתנו? שנהיה שמחים ומאושרים? שנרגיש סיפוק ונהיה שלווים?

התשובה המבאסת היא שאף אחד לא מבטיח כלום, ולכן בא לבקר אותנו הפחד. הוא עלול לגרום לנו לחשוש מהשינוי עד כדי הרס של האפשרויות שלנו להצליח, או על ידי שימור של הימנעות ותקיעות.


הפחד מהצלחה יכול להתבטא גם בעוד אופנים: החשש לביטוי תוקפני של הרעב לעוד הצלחה, החשש שהמאמצים שיושקעו כדי להצליח יתגלו כלא מועילים, לא יישאר לנו זמן לשום דבר אחר, לא נקבל את המשמעות עליה אנחנו חושבים ועוד.


אנחנו בדופק פוגשות בקבוצות שלנו א.נשים בנקודות זמן שונות בחייהם, אך רוב האנשים המגיעים לקבוצות שלנו הם כאלה המבקשים להתפתח ולגדול בתחום אחד בחייהם או יותר.


אנחנו מעודדות כל אדם, בכל שלב, ולא רק בעתות משבר ומצוקה, לפנות זמן להתבוננות פנימית והעצמת תחושת המסוגלות והביטחון הקיומי. בדופק אנחנו מציעות מגוון אפשרויות להתפתחות אישית ויצירת עוגנים פנימיים, גם לקהל הרחב וגם לארגונים ועסקים. סדנת "דיוקן עצמי" הינה סדנה תהליכית לקהל הרחב במספר מחזורים בשנה, ומאפשרת בין היתר עיבוד נפשי ויצירת תנועה בפרק זמן תחום ומוגדר מראש.


להרשמה לקבלת תכנים מעניינים בתחום ההתפתחות האישית מידי חודש ישירות למייל יש ללחוץ כאן. רוצה לדבר איתנו? לבדוק אפשרות להזמין סדנה פרטית/לחברה/לארגון או להצטרף לאחת הסדנאות שלנו?

השאירו פרטים ונשמח לדבר אתכם.



bottom of page