top of page

אכילה רגשית - שיפור היחסים עם אוכל

במהלך החודשים האחרונים ובעקבות הטבח הנורא ב-7.10.23, רבים מאיתנו מתמודדים ועוד יתמודדו עם רגשות מורכבים וכואבים מנשוא. המלחמה פגשה כל אחד באופן אחר, אך אין ספק שכולנו מרגישים את ההשלכות שלה. בתוך המצב הרגשי הקשה והמורכב שהעורף נמצא בו, רבים מאיתנו מוצאים את עצמם במצבי חוסר אונים, כאב ודאגה.


כל אחד מאיתנו מוצא את הדרך שלו להתמודד עם המורכבות הרגשית בימים אלה והדרכים שונות ומגוונות, החל מהתנדבות ועד יציאה לבית מלון. חשוב לתת לכל אדם את האפשרות להתאושש בדרכו. רבים מאיתנו מוצאים את הנחמה דווקא דרך השוקולדים והבצקים. אם אתם מזהים את עצמכם כמו האחרונים, תישארו איתנו ותקבלו כמה כלים שאולי יעזרו לכם לשפר את מערכת היחסים שלכם עם אוכל.


שימו לב - אנחנו לא מבינות כלום בתזונה, אבל מאוד מבינות ברגשות ובמערכות יחסים ולכן הנושא מרתק אותנו.


כמו בקלישאה: גלידה לנחמה


מהי אכילה רגשית

אכילה רגשית היא תחושה שבה השימוש במזון משמש ככלי להתמודדות עם רגשות ומצבי רוח שונים.

"אכילה רגשית" משמשת פעמים רבות להתמודדות עם מגוון רחב של רגשות כמו לחץ, חרדה או עצבנות. היא מבקשת למצוא נחמה והקלה באמצעות האכילה, אך לעיתים קרובות מתפתחת להיות מקור לקשיים ולתחושות של אי-נוחות פיזית או רגשית.


חבר או אויב: מערכת יחסים מורכבת

הקשר שלנו עם האוכל הוא לא פחות ממערכת יחסים מורכבת המשקפת את היחסים שלנו עם עצמנו ועם העולם מסביבנו. כמו בכל קשר אנושי, גם בקשר עם המזון יש עליות ומורדות. העליות בקשר איתו יכולות להיות בדמות התרגשות חיובית כאשר אנו נהנים ממנו, כאשר הוא מעניק לנו חוויות חיוביות או תחושה של תפעול טוב של הגוף. המורדות, מצד שני, עשויות להתבטא בצורת אכילה לא בריאה או אכילה רגשית, כאשר אנו פונים למזון ברגעים של רגשות קשים, או כאשר אנו מאבדים את השליטה על כמויות האוכל שאנו צורכים.


כמו כן, כמו ביחסים בין אנשים, קשרנו עם המזון עשוי לעבור שינויים ולהתפתח על פני זמן. יכולים להתעורר בכל זמן נתון דרישות חדשות, תחושת שינוי, או הבנה חדשה של מהו אוכל בריא וכיצד הוא משפיע עלינו. הקשר המורכב שלנו עם מזון הינו ביחס לעובדה שהמזון הוא לא רק מקור של תזונה פיזית, אלא גם מרכזי ברמה החברתית, רגשית ואף רוחנית בחיינו.


מהי אכילה רגשית ומה גורם לה?

אכילה רגשית היא תחושה שבה השימוש במזון משמש ככלי להתמודדות עם רגשות ומצבי רוח שונים. ישנם מספר סיבות מרכזיות העלולות להביא לפיתוח התנהגות זו:

  1. רגשות קשים או לחץ רגשי: כאשר אדם מתעמת עם רגשות של לחץ, חרדה, עצבנות, עצמאות או פחד, הוא עשוי לחפש דרכים להקלה רגשית. השימוש במזון יכול להיות דרך להרגעת הרגשות הללו וליצירת תחושה של נחמה. בתקופת מלחמה למשל זה מאוד שכיח.

  2. חוויות רגשיות מורכבות: אנשים שחוו טראומות רגשיות בעבר, יכולים לפתח אכילה רגשית כדרך להתמודד עם הרגשות הקשים והזיכרונות של החוויות האלו.

  3. דיכאון או חרדה: דיכאון או חרדה יכולים להוביל לשימוש במזון ככלי להתמודדות. הרגשות של עצבות או הערכה עצמית נמוכה עשויים להוביל לאכילה בלתי-רגועה ובכמויות שלא נדרשות באמת כדי ליצור הרגעה.

  4. קשיים בתחושת שליטה: אנשים אשר חווו קשיים בתחושת השליטה בחייהם או בסביבתם, יכולים להשתמש באכילה כדרך להרגעת רגשות קשים או כדי להרגיש שיש להם שליטה.

  5. התמודדות עם מצבים קשים בחיים: אכילה רגשית יכולה להתפתח כתוצאה ממצבים קשים כגון אובדן יקר, פרידה, עבודה מסובכת או כל מצב אחר שגורם לאדם לחוות עצבות או רגשות נוספים.


חשוב כמובן לקחת בחשבון שהאכילה הרגשית אינה מהווה פתרון אמיתי לבעיות הרגשיות, ובמקרים רבים היא יכולה לגרום לתחושות של אשמה, סבל וצרות בריאותיות נוספות. כאשר אתם מתמודדים עם קשיים ואתגרים רגשיים שקשה לנהל, חשוב לפנות לעזרה מקצועית, כגון טיפול פסיכולוגי או טיפול בתזונה או גם וגם, כדי ללמוד כיצד להתמודד עם הרגשות בדרכים בריאותיות יותר.


תזכורת לאכילה מודעת


איך נשפר את מערכת היחסים שלנו עם אוכל?

1. הבנת מקורות הרגשות: יש להבין מהם הרגשות או המצבים המפעילים את הרצון לאכילה הרגשית (לא מתוך רעב). שימו לב: האם זה קשר לרגשות מסוימים, לאירועים מסוימים או אפילו לסביבה מסוימת? כאשר גיליתם, תנו מקום למה שאתם מרגישים (באמצעות כתיבה, טיפול, שיח עם חבר/ה קרוב ועוד).

2. פיתוח כלים להתמודדות: פיתוח כלים יכול להיות מרכזי לניהול אפקטיבי של אכילה רגשית. כאלה יכולים לכלול שיטות הרגעה, עיסוק בתחושות עם איש מקצוע, בחירה במזון בריא כשמתעורר הרצון לאכילה, או פעילות פיזית שיכולה ליצור הקלה רגשית.

3. יצירת קשר חדש עם האוכל: ללמוד ליצור קשר מחדש עם האוכל זה יכול להיות משמעותי מאוד. יצירת הקשר כוללת התעמקות בהבנת הצרכים האמיתיים של הגוף (מיינדפולנס יכול לעזור לתרגל את זה), ללא קשר לרגשות, והתמקדות באכילה מודעת (אכילה מודעת היא אכילה שבה אנו טועמים במלוא תשומת הלב כל ביס, בצורה איטית, ומקדישים התייחסות לכל ביס שנכנס לנו לפה).

4. תמיכה חברתית ומקצועית: התמיכה של חברים, משפחה או פסיכולוגים יכולה להיות עזרה חשובה בתהליך השיקום מאכילה רגשית. כמעט כולנו מתמודדים בצורה כזאת או אחרת עם אכילה רגשית ולכן אין מה להתבייש וכדאי לדבר על הנושא כדי להיתמך ולתמוך.

5. התמדה: התמדה היא מפתח לשיפור בכל תחום בחיים. במידה ואתם מחליטים כעת שאתם רוצים לקחת את הנושא לתשומת ליבכם, יש להיות מוכנים להתמודד עם נפילות ולקחת אותם בחשבון כחלק מהדרך. אם נפלת, לא נורא. תמשיכ/י לנסות עד שתצליח/י.


לסיכום:

למרות שאכילה רגשית עשויה להיות תחושה מורכבת ומאתגרת, היא עשויה להיות נקודת התחלה לשינויים חיוביים ולקשר חדש ובריא עם האוכל ועם עצמנו. ביכולתנו לפתח כלים וטכניקות התמודדות שישפרו את איכות החיים הפיזית והנפשית שלנו. אנחנו מאמינות בעבודה שלמה דרך שלושה מוקדים: גוף-נפש-תודעה. שווה להשקיע בכל אחד מהם כדי לחיות חיים בריאים ומשמעותיים.


אצלנו בדופק מתקיימות התערבויות תהליכיות בקבוצה, המאפשרות חקירה עצמית בסביבה בטוחה ואינטימית בהנחיית מקצועית של אנשי טיפול ומנחי קבוצות מנוסים. עבור נושא האכילה הרגשית, קיימת סדנת "דיוקן עצמי" - סדנה ייחודית בת 8 המאפשרת חקירה והעמקה עצמית, דרך דינמיקות קבוצתיות וכלים מעולמות הטיפול באמנות. הסדנה נפתחת מספר פעמים בשנה וניתן להצטרף כאן 


להרשמה לקבלת תכנים מעניינים בתחום ההתפתחות האישית מידי חודש ישירות למייל יש ללחוץ כאן

bottom of page