top of page

דימוי עצמי - חשיפת שכבות התפיסה העצמית

בעולם המונע על ידי מדיה חברתית וציפיות חברתיות, הדימוי העצמי הינו היבט קריטי המשפיע על הרווחה הפסיכולוגית של האדם. האופן שבו אנו תופסים את עצמנו, הן פיזית והן רגשית, משפיע על ההתנהגות שלנו, מערכות היחסים והבריאות הנפשית הכללית שלנו.


מאמר זה מתעמק בעומק הדימוי העצמי, בוחן את הגדרתו, התפתחותו והשפעתו על חייהם של אנשים במערכת היחסים שלהם עם עצמם, בתוך זוגיות וביחס לקריירה. בהסתמך על תובנות ממחקר אקדמי, נגלה אסטרטגיות לטפח דימוי עצמי חיובי וקידום קבלה עצמית.


פרחים או קוצים?

הגדרת דימוי עצמי: מעבר לפני השטח דימוי עצמי מתייחס לתמונה הנפשית שאדם מחזיק על עצמו. הוא כולל מרכיבים שונים, כולל מראה פיזי, יכולות, תכונות אישיות ותפקידים חברתיים. חיוני להכיר בכך שהדימוי העצמי הוא סובייקטיבי ויכול להיות שונה מהאופן שבו אחרים תופסים אדם. מספר גורמים תורמים להיווצרות הדימוי העצמי, כגון השפעות תרבותיות, חינוך וחוויות אישיות. היווצרות הדימוי העצמי: השפעות מוקדמות במהלך הילדות המוקדמת, אנשים מתחילים לפתח את הדימוי העצמי שלהם על סמך האינטראקציות שיש להם עם המטפלים והסביבה שלהם. פסיכולוגים כמו אריק אריקסון וז'אן פיאז'ה הדגישו את החשיבות של שנים מכוננות אלה בעיצוב תפיסת העצמי של הפרט. חיזוק ותיקוף חיובי מצד המטפלים יכולים להוביל לדימוי עצמי בריא, בעוד שחוויות שליליות או ביקורת עלולות לגרום לפקפוק עצמי ולחוסר ביטחון.


לדוגמא: ילד/ה שחוותה בצעירותה ניכור או חרם במסגרת בית הספר, עלול/ה לפתח בבגרות קשיים בדימוי העצמי ובתחושת השייכות בעולם. כמובן שאם הדמויות המבוגרות בחייו של הילד/ה היו מיטיבות וחיוביות, תתאפשר יכולת תיקון והפחתה של עוגמת הנפש והתסכול - אך החוויה הקשה עלולה להיצרב בנפש ולהוות גורם משפיע על התפיסה העצמית, גם בבגרות. השפעת התקשורת והחברה לתקשורת יש תפקיד משמעותי בעיצוב התפיסה שלנו לגבי עצמנו ואחרים. תקני יופי לא מציאותיים, עריכת תמונות ותיאורים סלקטיביים של הצלחה יכולים לעורר תחושות של חוסר התאמה ולתרום לבעיות דימוי גוף. השוואה חברתית, הן מקוונת והן לא מקוונת, יכולה להעצים תפיסות עצמיות שליליות, מכיוון שאנשים עשויים להרגיש נאלצים לעמוד באידיאלים בלתי ניתנים להשגה, או כי קיים פער גדול מדי בין מי שהם לבין מה ש"מוכר" בחברה.


השפעות תרבותיות ומגדריות נורמות תרבותיות ומגדריות יכולות להשפיע באופן משמעותי על הדימוי העצמי. לחברות שונות יש ציפיות שונות לגבי יופי, הצלחה ותפקידים חברתיים. נורמות אלו יכולות להוביל ללחץ מופנם ולהשפיע על ההערכה העצמית והערך העצמי של הפרט. לדוגמה, מחקרים מראים שנשים, במיוחד, עלולות לחוות רמות גבוהות יותר של חוסר שביעות רצון מהגוף עקב לחץ חברתי לעמוד בסטנדרטים מסוימים של יופי. כמו כן, אם בתרבות בה גדלנו מקצועות מסוימים "נחשבים" יותר מאשר מקצועות אחרים, עלולה להיווצר תחושה של חוסר ערך או חוסר מסוגלות - למרות שלעתים הבחירה היא מדויקת יותר לאדם הספציפי.


לדוגמא: ילד/ה שגדל/ה בסביבה בה לימודים אקדמיים מייצגים אינטליגנציה וחוכמה, וכי זוהי הדרך היחידה להתעשר או להצליח בחיים - עלול לחוות בעיות של דימוי עצמי אם יבחר לעסוק באמנות.

מעגל הקסמים של דימוי עצמי ובריאות נפשית דימוי עצמי ובריאות נפשית שלובים זה בזה במערכת יחסים מורכבת. אנשים עם דימוי עצמי שלילי עלולים לחוות לחץ מוגבר, חרדה ודיכאון. בתורו, אתגרים בבריאות הנפש יכולים להחמיר עוד יותר תפיסות עצמיות שליליות, וליצור מעגל קסמים שמאתגר להשתחרר ממנו - בשל הסטיגמות הקיימות בחברה על "נורמלי" ו"לא נורמלי".


דימוי עצמי במערכות יחסים

מהן ההשפעות של דימוי עצמי במערכות יחסים?

תקשורת ופגיעות: דימוי עצמי חיובי מאפשר לאנשים לתקשר בפתיחות ובכנות במערכות יחסים. כאשר למישהו יש תחושת ערך עצמי בריאה, יש סיכוי גבוה יותר שהוא יביע את צרכיו, רגשותיו ודאגותיו ללא חשש משיפוט או דחייה. מצד שני, אנשים עם דימוי עצמי שלילי עלולים להיאבק בפגיעות, מה שמוביל לקשיים בביטוי עצמם ויצירת קשרים רגשיים עמוקים.


גבולות וכבוד: אנשים עם דימוי עצמי חיובי נוטים יותר להציב ולשמור על גבולות בריאים במערכות היחסים שלהם. הם מבינים את ערכם ויש להם סיכוי נמוך יותר לסבול התעללות או חוסר כבוד. לעומת זאת, אלה עם דימוי עצמי שלילי עלולים להיאבק ביצירת גבולות, מה שיוביל לניצול פוטנציאלי או לנימוס יתר על המידה כדי לרצות אחרים.


תלות הדדית לעומת תלות משולבת: דימוי עצמי בריא מטפח תחושת תלות הדדית במערכות יחסים, כאשר כל אחד מבני הזוג שומר על עצמאותו תוך תמיכה והסתמכות זה על זה. לעומת זאת, אנשים עם דימוי עצמי ירוד עלולים להיות תלויים יתר על המידה בבן הזוג שלהם לצורך הכרה ורווחה רגשית.


קנאה וחוסר ביטחון: אנשים עם דימוי עצמי שלילי עלולים לחוות רמות גבוהות יותר של קנאה וחוסר ביטחון במערכות היחסים שלהם. תחושות של חוסר התאמה ופחד מנטישה עלולות להוביל לחוסר אמון ורכושנות, שעלולים להלחיץ ​​את מערכת היחסים.


פתרון קונפליקטים: דימוי עצמי משפיע על האופן שבו אנשים מטפלים בקונפליקטים במערכות יחסים. בעלי דימוי עצמי חיובי נוטים יותר לגשת לקונפליקטים בצורה בונה, ולחפש פתרונות שיועילו לשני הצדדים. אנשים עם דימוי עצמי שלילי עלולים להימנע מעימות או להרגיש לא ראויים לטעון את צרכיהם, מה שיוביל לבעיות בלתי פתורות ולמרמור.


דימוי עצמי וקריירה

מהן ההשפעות של דימוי עצמי בקריירה?

ביטחון ואמביציה: דימוי עצמי חיובי מגביר את הביטחון והשאפתנות במקום העבודה. אנשים המאמינים ביכולות שלהם נוטים יותר לקחת על עצמם אתגרים חדשים, לרדוף אחר הזדמנויות צמיחה בקריירה ולהציב יעדים שאפתניים. מצד שני, אלה עם הערכה עצמית נמוכה עשויים להסס לצאת מאזורי הנוחות שלהם ואולי להסתפק בפחות ממה שמגיע להם.


מערכות יחסים מקצועיות: דימוי עצמי יכול להשפיע על האופן שבו אנשים יוצרים קשרים מקצועיים. דימוי עצמי חיובי מטפח אסרטיביות ותקשורת אפקטיבית, ומקל על החיבור עם עמיתים, מנטורים ומעסיקים פוטנציאליים. לעומת זאת, אנשים עם דימוי עצמי שלילי עלולים להעמיד את עצמם בחוץ, ולעכב את הקידום שלהם בקריירה.


חוסן מול כישלונות: דימוי עצמי בריא תורם לחוסן רב יותר כאשר מתמודדים עם כישלונות או כישלונות בקריירה. אנשים שרואים את עצמם בצורה חיובית נוטים יותר לראות בכשלים זמניים וללמוד מהם. לעומת זאת, דימוי עצמי שלילי יכול להוביל לתחושות של חוסר יכולת וחוסר תקווה לאחר חוויות מאתגרות.


אסרטיביות והסברה: דימוי עצמי משפיע על האופן שבו אנשים דוגלים ברעיונות שלהם, בקידום או במשא ומתן על השכר שלהם. בעלי דימוי עצמי חיובי נוטים יותר להצהיר על ערכם ולנהל משא ומתן על מה שמגיע להם. להיפך, דימוי עצמי שלילי עלול להוביל לספק עצמי במהלך משא ומתן, שעלול לגרום להחמצת הזדמנויות.


שביעות רצון והגשמה בעבודה: דימוי עצמי קשור קשר הדוק לסיפוק והגשמה בעבודה. כאשר אנשים מרגישים בטוחים ומוערכים בתפקידם, יש סיכוי גבוה יותר שהם ימצאו הגשמה ואושר בקריירה שלהם. דימוי עצמי שלילי יכול לתרום לחוסר שביעות רצון בעבודה ולתחושת תקיעות בתפקידים לא מספקים.

אז איך אפשר לטפח קבלה עצמית ולפתח דימוי עצמי חיובי?

קיימות מספר אסטרטגיות שאנחנו ממליצות להשתמש בהן: תרגלו חמלה עצמית: התייחסו לעצמכם באותה אדיבות והבנה שהייתם מציעים לחבר המתמודד עם אתגרים. הכירו בחוסר השלמות שלכם כחלק מהיותכם אנושיים. לקריאה מורחבת על "חמלה עצמית" לחצו כאן. אתגר סטנדרטים לא מציאותיים: הכירו את ההשפעה של התקשורת והחברה על התפיסה העצמית שלכם. התאמצו כדי לזהות תקני יופי לא מציאותיים ונורמות חברתיות שאינן תואמות את הערכים שלכם. למטיבי לכת: צרו לעצמכם רשימת ערכים ועמדות לגבי כל אחת מהקטגוריות המופיעות מעלה. התמקדו בחוזקות: תזהו ותחגגו את החוזקות, הכישרונות וההישגים שלכם. הכרה במה שאתם מצטיינים בו יכולה להגביר את הביטחון העצמי. הנטייה הטבעית שלנו היא לזהות את החולשות, האתגרים והמקומות בהם לא הצלחנו ולכן נדרשת כאן פעולה מודעת שבה ננתב את המחשבות שלנו לאזור החיובי. הגבילו השוואה חברתית: צמצמו את ההשוואה שלכם לאחרים. במקום זאת, התמקדו בצמיחה ובהתקדמות האישית שלך. צמצמו את שהותכם במדיות החברתיות, אשר משקפות בעיקר את רגעי השיא - ובמקום זאת צרו לכם רגעים כאלה. אנחנו ממליצות לאמץ גישה של השוואה למען השראה ולא לשם הקטנה עצמית. חפשו תמיכה: שוחחו עם חברים, משפחה או אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש אם אתם נאבקים עם בעיות דימוי עצמי. שיתוף הרגשות שלכם יכול לעזור לכם לקבל פרספקטיבה ותמיכה.


הכירו אנשים חדשים: בדרך כלל אנחנו לא מקבלים פידבקים תכופים מהאנשים שאיתם אנחנו מבלים רוב הזמן. מפגש עם אנשים חדשים יכול להעיר יכולות חדשות שכבר שכחתם מקיומם, או שהפחתתם מערכם עם השנים.

לסיכום, הבנת הדימוי העצמי חיונית לטיפוח תחושת עצמי בריאה ולקידום רווחה נפשית. על ידי הכרה בגורמים המעצבים את התפיסה העצמית שלנו ושימוש באסטרטגיות לטיפוח קבלה עצמית, אנו יכולים להשתחרר ממעגלים שליליים ולחבק את עצמנו באופן אותנטי. זכרו, דימוי עצמי הוא מסע, וכל צעד לקראת חמלה עצמית וחיוביות הוא צעד לקראת חיים מספקים יותר. אצלנו בדופק מתקיימות התערבויות תהליכיות בקבוצה, המאפשרות חקירה עצמית בסביבה בטוחה ואינטימית בהנחיית מקצועית של אנשי טיפול ומנחי קבוצות מנוסים. עבור נושא הדימוי העצמי, קיימת סדנת "דיוקן עצמי" - סדנה ייחודית בת 8 המאפשרת חקירה והעמקה עצמית, דרך דינמיקות קבוצתיות וכלים מעולמות הטיפול באמנות. הסדנה נפתחת מספר פעמים בשנה וניתן להצטרף כאן


להרשמה לקבלת תכנים מעניינים בתחום ההתפתחות האישית מידי חודש ישירות למייל יש ללחוץ כאן.

bottom of page